Yuki 125 Sport - Peněženku vám nevytřese
Přestože studenti asi nepatří k našim pravidleným posluchačům, protože jsou touto dobou ještě ve škole, posluchají nás jejich otcové, případně dědové. Ale právě ti zpravidla rozhodují nebo alespoň radí v motoristických záležitostech. A dnes uslyšíte o motorce, o které možná někteří uvažují jako o dárku za vysvědčení. Svezeme se dnes na YUKI 125 SPORT.
V šestnácti si můžete udělat řidičský průkaz skupiny A1, pak budete
moct sedlat některý ze strojů o objemu do 125 kubických centimetrů a do
výkonu 11ti kilowatů. Kategorie těchto tzv. "začátečnických motorek" je
opravdu nabitá. Ještě než otestujeme oblíbenou YUKI 125 sport, cenového
leadera trhu s cenou 45 tisíc korun - podívejme se stručně po
konkurenci. Další motorkou je Kentoya Lens za necelých padesát tisíc,
pak následuje Yamaha YBR 125, s cenou těsně pod šedeáti tisíci. Těsně
nad šedeáti tisíci se prodává česká Jawa Dandy - mimochodem jako v
jediná v kategorii má obě brzdy kotoučové - a rychlé srovnání uzavřeme
Hondu CG 125 za pětašedesát tisíc korun.
Teď už je zřejmé, že vybrat ideální motorku není nic jednoduchého. Když ale zavelí peněženka, je to jasné. A co skutečně rozhoduje při nákupu motorek dokazují jasně statistiky prodejů, kde je Yuki třetím nejuspěšnějším importérem.
Vzhled motorky člověk nejlépe posoudí sám - teď spokojíme se s kontatováním, že konkrétně naš stroj byl kvalitně zpracovaný. Na prodejně jsme ale viděli také kusy méně povedené. Svou Yuki případně vybírejte opravdu pečlivě, čínská kvalita práce je dosti proměnlivá.
Než poprvé nastarujeme, musíme nastavit sytič na karburáturu. Má sice dvě polohy, ale ani přesto jsem během testu nedokázal najít potřebný grif, jak motorku jak se říká "natočit na drc". A nezáleželo na tom, byl-li motor studený nebo teplý. Zvlášností Yuki 125 Sport je také to, že při startu je potřeba držet spojku. Samotné řazení rychlostí je pak překvapivě snadné, lehké a přesné.
Když jezdíte na silných strojích, bude Vám 125tka připadat pomalá. Jako šestnáctiletý, bych ale byl zřejmě spokojený. Jen by mě zajímalo jak bych se tenkrát tvářil na těžko snesitelné vibrace, které stroj produkuje v oblasti kolem sedmi tisíc otáček. Jednoválcové motory jsou sice vibracemi charakteristické, ale platí "co je moc, to je příliš". Když zápátráme na internetu, zjistíme, že právě na vibrace si majitelé těchto strojů nejčastěji stěžují. Praskají jim žárovky, mimochodem ty odešly také nám.
Ale jak už jsem konstatoval v úvodu, když za motorku nechcete dát víc jak 45 tisíc, na vibrace si prostě a jednoduše zvyknete. Při delších cestách budete točit na pětku stejně zhruba devět tisíc a v obci budete řadit dřív, než se celá motorka rozklepe.
⇓ Rám, podvozek a další fyzické parametry motocyklu | |||
---|---|---|---|
Typ rámu: | jednoduchý | ||
Materiál rámu: | ocel | ||
⇓ Motor, pohonná soustava motocyklu | |||
Druh motoru: | nespecifikováno | ||
Takt motoru: | čtyřdobý | ||
Chlazení: | vzduchem | ||
Sekundární převod: | řetěz | ||
Rozvod: | nespecifikováno | ||
Příprava směsi: | karburátor | ||
Emise: | Euro 3 | ||
Startér: | elektrický spouštěč | ||
Zdvihový objem: | 124.9 ccm | ||
Počet válců: | 1 | ||
Počet ventilů: | 2 | ||
Počet rychlostních stupňů (manuál): | 5 | ||
⇓ Jízdní výkon motocyklu | |||
Výkon motoru: | 7.2 kW / 9.8 koní při 9000 otáčkách | ||
⇓ Pohonné hmoty, spotřeba paliva | |||
Druh paliva: | Natural 95 | ||
Spotřeba paliva: | 3.9 litrů na 100 kilometrů | ||
⇓ Ostatní vlastnosti a parametry | |||
Brzdy přední: | kotoučové | ||
Brzdy zadní: | bubnové | ||
Sériový rozměr pneu vpředu: | 1.60 - 18 | ||
Sériový rozměr pneu vzadu: | 1.85- 18 | ||
Akumulátor: | 12 V / 8 Ah |